آثار نظم و انضباط

نظم و انضباط در كارها، آثار و بركات فراوانى براى فرد و جامعه در پى دارد كه برخى ازآنها عبارتند از:

1 ـ بهره گيرى بيشتر از زندگى

اسـتـفاده بهتر و بيشتر از زندگى و جلوگيرى از هدر رفتن سرمايه و استعداد، نيازمند برنامهريـزى دقـيـق و رعـايـت نـظـم در تـمامى فعاليت هاست . فردى كه براى اوقات شبانه روز خودبـرنـامـه اى تـنـظـيـم كـرده و كارهاى شخصى و اجتماعى اش را در زمان مورد نظر انجام مى دهد،بهره بيشترى را از آن خود و ديگران خواهد ساخت .

از ايـن رو، امام كاظم (ع ) به برنامه ريزى ، تنظيم كارها و بهره گيرى صحيح از وقت اشارهكرده ، مى فرمايد:

بـكـوشـيد كه وقت خود را چهار قسمت كنيد: بخشى براى مناجات با خدا، بخش ديگر براى امرارمـعاش ، بخش سوم براى معاشرت با برادران و معتمدانى كه عيوبتان را به شما مى گويند ودر دل به شما اخلاص مى ورزند و بخش چهارم براى لذّت ها و كامجويى هاى مشروع ؛ تا براىسه بخش ديگر نيرو بگيريد.(241)

بـا مـطـالعـه زنـدگـى امـام خـمـيـنـى (س ) بـه روشـنـى مـى تـوان دريـافـت كـه از جـمـلهعوامل مؤ ثّر در زندگى ، تحصيل و مبارزاتشان برنامه ريزى صحيح و پايبندى به نظم بودهاست . يكى از شاگردان ايشان در اين باره مى گويد:

نـظـم دقـيـق در زنـدگـى ، از ويژگيهاى معروف امام است كه شايد از زبان ديگران مكرر شنيدهبـاشـيـد، بـه راسـتـى عـجـيـب بـود كه حتى براى مطالعه و قرائت قرآن و كارهاى مستحب و حتىزيـارت هـا و دعاهايى كه در وقت خاصى هم وارد نشده بود، وقت خاصى را تنظيم كرده بودند وهـر كـارى را بر طبق همان زمان بندى و تنظيم خاص انجام مى دادند. به طورى كه براى هر كسكـه مـدتـى بـا ايـشـان مـاءنـوس و مـعـاشـر مـى شـد، مـشـخـص بـود كـه در چـه سـاعـتـى ،مـشـغـول چه كارى و انجام چه عملند، اگر چه در حضور ايشان نباشد و فرسنگها از محضرشاندور و جدا باشد.(242)

2 ـ نتيجه بخشى كارها

حاكم كردن نظم و انضباط در كارها، موجب مى شود كه هر كارى بجا و بموقع انجام پذيرفته ،نتيجه بخش و سودمند باشد. فردى كه در جلسات ، سخنرانى ها، رفت و آمدها، وعده ها و... نظمرا رعايت مى كند، فعاليت هايش از نتيجه بهتر و بيشترى برخوردار خواهد شد.

امـيـر مـؤ منان (ع ) با توجه به تاءثير نظم در نتيجه بخشى كارها، بر انجام امور روزانه دروقت خود سفارش كرده ، مى فرمايد:

(وَ اءَمْضِ لِكُلِّ يَوْمٍ عَمَلَهُ، فَاِنَّ لِكُلِّ يَوْمٍ م ا في هِ) (243)

كـار هـر روز را در هـمـان روز انـجـام ده (و آن را بـه روز بـعـدمـوكـول مـكـن )؛ زيـرا بـراى هـر روز كـار خـاصـّى اسـت (كـهمجال انجام عقب افتادگى ها را نمى دهد).

امـام امـت (س ) در صـورتـى كـارها را نتيجه بخش و الهى مى داند كه نظم نيز در كنار اخلاص ،مورد توجه قرار گرفته باشد:

كـارهـا بـايد روى نظم و قاعده صورت گيرد، تكرار مى كنم ؛ كارها وقتى روى نظم و قاعده وبراى خدا بود، ديگر خوفى نيست ، چه كسى كشته شد، چه كسى كشت

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : اصغررجعتی
تاریخ :
زمان :


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 162
بازدید کل : 45147
تعداد مطالب : 52
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید



... کسب درآمد ... ... کسب درآمد ...